Hírek : Fradi: Volt 0, de volt 250 millió is - ennyit ért a mez |
Fradi: Volt 0, de volt 250 millió is - ennyit ért a mez
pepsifoci.hu 2011.07.19. 15:04

200 millió forint alatt vélhetően senki nem lesz idén főszponzor a Fradinál - utalt arra korábban Kubatov Gábor elnök, mekkora horderejű összeg kell ahhoz, ha valaki főtámogatóként szeretne felkerülni az FTC mezére, annak is a legfőbb helyére.
A pepsifoci.hu megvizsgálta, az elmúlt 10 évben mennyi pénzért lehetett valaki a Fradi focicsapatának főszponzora. A különbségek jelentősek az egyes éveket figyelembe véve, akadt olyan összeg, amit évekig nem előzött meg idehaza senki, de előfordult olyan is, hogy valaki alig pár millió forintért lett főszponzor a legnagyobb reklámértékkel bíró klubnál, sőt szinte külön támogatás nélkül is fel lehetett kerülni mezre. Az Európa Liga-meccseken idén a Groupama biztosító logója feszít a zöld-fehérek mezén, de arról még nem született bejelentés, hogy a megállapodás a bajnokságra is kitérne. Körkép arról, mennyit is ért meg a szponzoroknak a Fradi meze az elmúlt 10 évben.
A 2000-es évek elején az Arany Ászok virított főszponzorként a csapat mezén, egészen 2002 nyaráig. Akkor szezononként 80-100 millió összeggel lehetett főtámogató a sörös cég, az összeg attól is függött, hogyan zárja épp a bajnokságot a csapat, hiszen akár 20 milliós is lehetett a differencia.
Ezt követően fél éven át üres volt a mez eleje: bár kisebb támogatók logói ugyan voltak rajta, senkit nem lehetett a Ferencváros főszponzorának tekinteni. Érdekesség viszont, hogy hasonló konstrukcióban köttetett akkor is egy megállapodás, mint most. Az AXA biztosító csak a nemzetközi kupameccseken volt főtámogató, 3-5 milliót kapott körönként ezért a klub.
Azon az őszön egyébként már bejelentették, hogy 2003 elejétől a csapat főtámogatója, és szinte kizárólagos mezszponzora a Westel lesz. A mobilcég nem bajnoki évre, hanem januártól két esztendőn át lett a főtámogató. Ezt a megállapodást mérföldkőnek nevezték akkor az FTC irányítói, ráadásul joggal, hiszen több éven át nem volt olyan piaci alapú megállapodás az NB I-ben, amely meghaladta volna a Westel (majd időközben T-Mobile) támogatásának mértékét. A szerződés hosszas előkészítés után köttetett meg, Sugár András és Várszegi Gábor egyezett meg a részletekről. A T-Mobile egyébként a Fotex kivonulása után is maradt, előfordult olyan esztendő, amikor hosszabb ideig szinte az egyetlen komoly bevételi forrás még az előző tulajdonos által megkötött szerződésből fakadt.
A Westel (T-Mobile) szerződés pontos anyagi részleteit sosem hozták nyilvánosságra, de azóta több helyütt megerősített információk alapján előbb 200, majd 250 millió forintot jelentett naptári évente a Ferencvárosnak. A szerződést 2004 végén meghosszabbították, Furulyás János az egyik UEFA-Kupa csoportkör-meccsen, a gyepen jelentette be mindezt a T-Mobile vezér jelenlétében.
Végül 2003 elejétől 2007 nyaráig volt a klub főszponzora a mobilcég, még az NB II-ben is, de akkor már "csak" 50 milliót adott, egy újabb 50 milliós támogatás akkor járt volna a Ferencvárosnak, ha az együttes megnyerte volna a kupát. A hírek szerint a második ligás szezon előtt is csökkent már a korábbi szerződés értéke, legalábbis egy akkori, vezetői nyilatkozat alapján, amely szerint a főszponzor az NB I-ből való kizárás miatt százmillióval fizetett kevesebbet az NB II-re (így maradt az 50 millió).

A másodosztályban aztán rohamosan csökkentek tovább a szponzori pénzek az Üllői úton, 2007 nyarától egy nemzetközi fogadóiroda került az FTC mezének legfőbb helyére, a megállapodás szerint 50 ezer euróért (kb. 13 millió forint), ami töredéke volt a két évvel korábbi 250 milliónak. Érdekesség, hogy az Interwetten akkor a DVSC mezszponzora is volt egy időben, és a hírek szerint legalább négyszer akkora összeget ért a Loki meze, mint a Fradié.
2008 elejétől "párhuzamosan" megjelent főtámogatóként a mezen az Orangeways is, az akkori szponzoráció mértékét nehéz pontosan számszerűsíteni. A buszos cég felvállalta a Ferencváros teljes körű utaztatását, ez forintosítva 16-20 milliót jelentett évente, emellett 25 milliós pénzügyi támogatás is járt a zöld-fehéreknek, így Kedves Ferenc cége mintegy 41-45 millióval segítette a Ferencvárost évente.
Az NB I-be való visszakerülés után lett ismét "értékesebb" a Fradi meze, 2009 nyarán az Unibet került a legfőbb reklámhelyre. Ez a megállapodás szintén több elemből állt össze: függött a TV-közvetítések számától, a szurkolói fogadásokból való visszatérések mértékétől is. A szponzori szerződést 1+1 évre kötötték a felek, a teljes időtartam alatt, nem hivatalosan megerősített adatok alapján, 600 ezer eurót kasszírozhatott volna a Ferencváros, de ennek végül a fele került a klub kasszájába, mert az opció nem lépett életbe, Berkiék távozásával az Unibet is elment.
A 2010/11-es szezonban a drukkerek többször is kifogásolták azt, miért kerülhetett rá a Fantastic League a csapat mezére. Tudniillik, a brit cég gyakorlatilag ingyen virított a Fradi-mezén, lévén a tulajdonos Kevin McCabe egyik vállalata volt. Azt azért illik leszögezni, hogy a szigetországi vállalkozó abban az időben szinte egymaga finanszírozta az FTC kiemelt költségvetését, ezért is kerülhetett az idehaza szinte semmilyen tevékenységet nem folytató Fantastic League a csapat mezére.
Az idei szezonban hivatalosan még nem beszélhetünk főszponzorról. Bár hallani arról, hogy az FTC tárgyalásokat folytat a Groupama biztosítóval egy komolyabb együttműködésről, egyelőre csak azt jelentették be, hogy az Európa Liga-meccsekért jár a támogatás. Ennek pontos mértéke nem ismert, az ftcnews.com szurkolói portál szerint 10 milliót kap ennek fejében a klub a selejtezőkre, de akadt olyan verzió is, amely szerint selejtezőnként (vagy körönként) jár 3 millió a Fradinak.
Mint azt mellékelt ábránk is mutatja, tíz év alatt rengeteget ingadozott egy-egy főszponzori támogatás mértéke az Üllői úton, számos körülmény befolyásolta ezeket.
Hogy mit hoz a jövő ezen a téren, az kérdéses, annyit mindenesetre tudunk, amit bevezetőnkben is írtunk: Kubatov Gábor korábban arról beszélt, legalább 200 milliót adnia kell egy cégnek, ha főtámogató akar lenni valaki a Ferencvárosnál.

Az összegek természetesen millió forintban értendők!
|